poniedziałek, 27 października 2014

Walce służące za żagiel czyli projekt rotorowce




Dziwna nazwa a jeszcze dziwniejsza technologia. Zastosowanie ; oszczędność energii - wykorzystanie powietrza jako źródła. Z przyjemnością chcę przedstawić wam mało znaną technologię i jej dzieci wynalazki. 




   Zanim przejdę do tych ciekawych łodzi i statków, przybliżę trochę działanie tzw. Rotora Flettnera.
Napęd ten zbudowany jest z  (blacha/tworzywo sztuczne) walca pionowego (może on służyć jako żagiel) zamocowanego do łodzi, zakończonym kołnierzami. Najprawdopodobniej stykają się z krzywkami bądź czymś co może przenieść siłę na silnik który zamieni ją na prąd elektryczny. Dzięki czemu zasili drugi motor zamocowany z tyłu - oczywiście z wiatrakiem w wodzie.





   A co z wiatrem? Wiatr jest tu najważniejszy, uderza on w walec powodując Efekt_Magnusa
 Najprościej mówiąc walec się obraca powodując napędzanie krzywek itp. w naszym mechanizmie następuję zamiana energii i nasz silnik napędowy (przeważnie montowany na tyle) zaczyna działać.
 


   Dziś jak nigdy potrzebne nam są darmowe źródła energii. Dzięki nim możemy zamienić silnik benzynowy w aucie jak brakuje wachy, wyciągnąć słoneczka ładowarka na górskim szlaku czy stawić sobie własną elektrownię - nie martwiąc się przy tym o ceny prądu. Natomiast jest jedna wada - co wtedy jak przestanie świecić słońce czy ustanie wiatr ? Wtedy powracamy do tego co zwykle węgla, ropy czy gazu. W krajach rozwiniętych są elektrownie atomowe/jądrowe. Ciekawostką jest, że nawet u nas w Polsce mogą powstać elektrownie jądrowe czy wiatrowe - może kiedyś wyjdziemy z epoki węgla :/  To-koniec-klasycznych-farm-wiatrowych-Polacy-wymyslili-cos-znacznie-lepszego

  Powróćmy jednak do naszych rotorowców

Rotorowiec - Produkcja domowa :)

Nie no, może nie takich :) Przegląd bardziej znanych według WIKI
10-osobowy Buckau, pierwsze wodowanie 4 września 1920



12-osobowy Alcyone, pierwsze wodowanie 1985


Uni-Kat Flensburg - katamaran,projekt studencki
 
I na koniec dość spory E-Ship



Napęd rottorowy budzi wiele nadziei i kontrowersji z pewnością przyczyni się on w oszczędności energii. Minie trochę czasu zanim można tą technologię zastosować w  małych statkach/łodziach czy katamaranach. Na wodzie w pełni się udało, projektów samolotów nawet nie wstawiam, są to raczej odległe marzenie, o ile w ogóle bezpieczne :)










1 komentarz:

  1. Walcem trzeba kręcić żeby się pojawiła siła Magnusa a wtedy obracający się walec działa jak żagiel. Żadnego napędzania silnika itp.

    OdpowiedzUsuń